Undervisningen får nyt liv på skolerne

Der bliver investeret massivt i kompetenceløft til ledere, lærere og pædagoger i Fredericias folkeskoler

I de kommende år kommer eleverne i Fredericias folkeskoler til at opleve, at undervisningen bliver sjovere og anderledes end i dag. Fredericia Kommune investerer nemlig et flercifret millionbeløb i kompetenceudvikling af lærere og pædagoger på de fire folkeskoler i Fredericia i disse år.

”Vi er i gang med et rigtig stort kompetenceløft af lærerne og pædagogerne i disse år, og det skyldes ikke mindst alle de puljer, som vi har modtaget midler fra. Det er ret fantastisk, men det er selvfølgelig også en logistisk udfordring for skolerne. Lærerne kan jo ikke være to steder på en gang. Derfor er der på alle folkeskolerne ansat vikarer i rotation, så lærerne og pædagogerne løbende kan dygtiggøre sig”, fortæller Ole Steen Hansen, formand for Børne- og Skoleudvalget.

”Jeg er virkelig glad for, at vi har fået mulighed for at fordybe os i vores egne undervisningskompetencer i et koncentreret forløb på 7 uger. Jeg er uddannet i år 2000, så det har været en spændende tid tilbage på skolebænken”, fortæller Anne Dorte Lassen, der underviser på 4. årgang på Ullerup Bæk Skolens afdeling på Skjoldborgsvej og fortsætter:

”I min undervisning tager jeg nu udgangspunkt i princippet om Cooperative Learning, hvor eleverne lærer af og med hinanden. Jeg har ændret bordopstillingen i klassen, så eleverne oplever at sidde sammen med klassekammerater, der ikke nødvendigvis er på samme niveau som dem selv. Jeg bruger f.eks. også ”dobbeltcirkel” i bl.a. engelsk, hvor eleverne står over for hinanden to og to og taler sammen. På den måde aktiverer jeg alle eleverne og ikke kun én ad gangen. En ekstra bonus er, at eleverne får et afbræk fra stolen og får bevæget sig i løbet af timen”.

Anne Dorte Lassen er blot en af de næsten 600 lærere og pædagoger fra dagtilbud og folkeskoler i Fredericia, der i løbet af de kommende år får et kompetenceløft, der har fokus på at styrke nogle af de helt specifikke områder, som har størst betydning for at skabe et rigtigt godt læringsmiljø.

Fredericia Kommune har fået en del midler fra A.P.Møller Fonden til flere forskellige kompetenceløft. De er bl.a. tildelt projekterne ”Program for læringsledelse”, ”Innovation og kreativitet i skolen”, ”Sammen om historien” samt en talentvejlederuddannelse.

”Fra næste år kan vi bl.a. tilbyde vores historielærere et meget spændende kompetenceløft i samarbejde med bl.a. HistorieLab i Jelling og University College Lillebælt. Det kommer til at betyde, at eleverne kommer til at arbejde med historie på flere spændende måder, end de gør i dag. Fredericia rummer jo en fantastisk spændende historie, som er en enestående indgang til at forstå vores egen tid”, siger Ole Steen Hansen, formand for Børne- og Skoleudvalget.

Herudover er der også et rigtig spændende kompetenceløft i gang på enkelte skoler i relation til naturfagene i samarbejde med Experimentarium i København. Naturfagene er et særligt indsatsområde i Fredericia Kommune, og derfor vil der også blive taget skridt til endnu mere kompetenceudvikling på dette område.