Miljø- og Teknikudvalget - 13-06-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 13 juni, 2018 - 15:00
Hent som fil:

Punkt 44 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-06-2018

Godkendt

Punkt 45 Ombygning og udvidelse af Gl. Tårupvej fra Prinsessens Kvarter mod nord

Sagsresumé

Gl. Tårupvej som forbinder Prinsessens Kvarter med Gl. Ribevej er på et stykke af strækningen meget smal, med en vejbredde på kun 4,6 meter. Vejen har oprindeligt kun betjent de omkringliggende gårde. Vejen bør udvides til en vejbredde på minimum 6,5 meter. Det vurderes at udvidelsen børe foregå senest i 2019, således at vejen igen kan håndtere trafikken på strækningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Gl. Tårupvej forbinder Prinsessens Kvarter i syd med Gl. Ribevej mod nord. Eksisterende vejbredde er ca. 4,6 meter. Vejen har oprindeligt kun betjent de omkringliggende gårde samt en mindre mængde biltrafik.

 

I dag er der på de sydligste ca. 200 meter en del trafik til virksomheden beliggende Gl. Tårupvej 48, der huser Landsforeningen for bæredygtig landbrug, 123lagersalg Hovedlager, Ericsson Danmark A/S, Qvistgaard, Aut. Kloakmester N Christensen samt Dk Logistik A/S. Dette betyder at der i dag på dette stykke kører en del lastvognstog.

 

Vejen er anlagt med grøft i begge sider, men disse er stort set ikke eksisterende da rabatterne er trykket ud i grøften af de tunge køretøjer, som ikke kan passere hinanden på den smalle kørebane.

 

Vejudlæg er ca. 12 meter bred og der er således plads til at udvide vejen uden at ekspropriere. Vejen bør udvides til min. 6,5 meter. Vejen bør etableres med kantsten og traditionel afvanding (riste og brønde). Grøfter ændres til lukket system som tilsluttes lukket afvandingssystem på Prinsessens Kvarter.

Økonomiske konsekvenser

Ombygningen og udvidelse af Gl. Tårupvej fra Prinsessens Kvarter til Gl. Tårupvej 48 vil beløbe sig til 1,3 mio. kr. Ombygningen med ekstra vejbredde, afvanding og kantsten vil medføre en årlig merudgift til drift på 10.000 kr.

Vurdering

Vej & Park vurderes at ombygningen er nødvendig og bør fortages senest i 2019 så vejen igen kan tåle og håndtere trafikkens art og størrelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-06-2018

Taget til efterretning.

Punkt 46 Fælledvej - nedgradering til sti

Sagsresumé

I 2015 skred store dele af en afgrening af Fælledvej pga. skred i underbunden. Siden har vejen været afspærret. Efter at skråningen har været drænet siden 2016 vurderes det, at det vil være mest hensigtsmæssigt at nedlægge vejen og opretholde strækningen som sti.

 

Sagsbeskrivelse

I 2015 forekom der et naturligt jordskred, der beskadigede en afgrening af Fælledvej ved Fælledvej 66 (se bilag 1 - Oversigtskort). Årsagen til skredet vurderes at være vand, der er sivet ned til et underliggende lag af lillebæltsler.

 

Umiddelbart efter skredet reetablerede Vej & Park vejen. Reetableringen holdt kun kort tid, hvorefter skredet udviklede sig yderligere og ødelagde både kørebanen og vejkassen. Spildevandsledningen, som ligger under vejen, forblev intakt. Både af hensyn til spildevandsledningen og af hensyn til de boliger, som ligger ovenfor skredet, er der stor fokus på at sikre skråningens stabilitet fremadrettet.

 

Vejen har siden skredet i 2015 været lukket for kørende adgang. Dette er sket både pga. de skader, der allerede var forekommet, og af hensyn til risiko for yderligere skred. Der har været adgang til området ad andre veje (se bilag 2 - Adgangsveje).

 

Siden skredet har Fredericia Kommune haft kontakt med flere rådgivere for at finde en løsningen på problemet.

 

I 2016 blev der lagt dræn i skråningen nedenfor vejen. De foreløbige undersøgelser viser, at stabiliteten bliver bedre med tiden, hvilket tyder på, at dræningen virker positivt. På grund af tilstedeværelsen af lillebæltsleret i undergrunden vil der dog stadig være risiko for, at skråningen skrider i fremtiden (se bilag 3 – Første skred og bilag 4 – December 2017 for henholdsvis historik og nuværende tilstand).

 

Vejen blev brugt af Østerstrand Bådelaug samt af Fredericia Spildevand og Energi A/S. Østerstrand Bådelaug brugte vejen som adgangsvej til bådpladsen. Siden lukningen af vejen har medlemmerne af bådelauget benyttet strandstien, hvilket de har været godt tilfredse med. Fredericia Spildevand og Energi A/S har tekniske spildevandsanlæg beliggende på parkeringspladsen, og de har ligeledes benyttet strandstien uden problemer. Derudover er der mange gående og cyklende trafikanter, der benytter stien som adgang til stranden.

 

Teknik & Miljø pegede i starten af 2018 på tre mulige fremgangsmetoder for afgreningen af Fælledvej. På byrådsmødet den 5. marts 2018 blev det besluttet at nedgradere afgreningen af Fælledvej til sti.

 

Siden har rådgiver undersøgt forholdene på Fælledvej yderligere, hvilket har resulteret i en plan for udførslen. I den beskrivelse af den valgte fremgangsmåde, som Byrådet fik den 5. marts 2018, indgik en støttemur op mod skråningen ovenfor vejen. Den er udgået af projektet på baggrund af rådgivning fra rådgiver, der vurderer, at en støttemur potentielt vil kunne skabe et unødvendigt vandtryk på bagsiden.

Rådgiver anbefaler, at den japanske pileurt i området bibeholdes. Den stabiliserer skråningen i form af rodnettets tilstedeværelse og i kraft det vand, som planterne optager.

 

Det skal undersøges, om Pileurten på sigt kan erstattes med anden beplantning.

 

Udførelsen er planlagt i to etaper:

1. Dræn, afvanding, kantsten og asfaltering.

2. Aflastning af skråningen over vejen.

 

Etape 1 har til formål at stabilisere vejen og gøre den til en farbar sti. 

Stabiliseringen vil ske ved en opstramning af afvandingen. Ledningsgraven omkring Fredericia Spildevand og Energi A/S’ ledninger drænes, så der ikke kommer vand ind i vejkassen via ledningsgraven. Der sættes kantsten langs med stien ud mod det store skred, så vand fra vejen ikke kan løbe til skredet. I stedet ledes vejvandet til den eksisterende vejbrønd.

 

Der etableres dræn i skråningen ovenfor vejen på samme måde, som det er gjort i skråningen nedenfor. Dette skal sikre, at vand fra skråningen ikke løber til lerlaget og forårsager yderligere skred.

 

Asfalten skæres til, så den får en ren kant. Steder med dårlig eller ødelagt asfalt repareres.

 

Etape 2 går ud på, at jorden, der er skredet ud på asfalten fra skråningen over vejen, gradvist fjernes. Etape 2 nærmere udførelse afhænger af effekten af dræningen af skråningen. Fjernelsen af jorden vil lette lasten på skråningen og udvide stiens bredde.

 

Forsikringsforhold

Grundet områdets geologi med forekomst af lillebæltsler, er der undersøgt mulighederne for ved Gjensidige Forsikring at tegne en forsikring, der rækker udover den sædvanlige rådgiver- og entreprenør forsikring. Baggrunden herfor er, at rådgiver- og entreprenør forsikringerne langt fra vil kunne dække konsekvenserne, hvis der trods tiltagene sker yderligere store skred.

 

Gjensidige Forsikring vil ikke tilbyde en mere omfattende forsikring, der f.eks. dækker skader i en nærmere angivet periode efter anlægsarbejdet, eller skader, hvor omkostningerne overstiger rådgiver- eller entreprenørforsikringerne.

Økonomiske konsekvenser

Projektets samlede økonomiske ramme beløber sig til 800.000 kr.

Vurdering

Det vurderes, at projektet bør udføres i 2019 således, at der igen kan være passage til stranden for bløde trafikanter.

 

Det vurderes, at en retablering af passagen i form af sti ikke vil øge risikoen for skred, når det udføres som beskrevet i sagen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-06-2018

Taget til efterretning.

Punkt 47 Orienteringssag: Status på vedligeholdelse af Fredericia Kommunes infrastruktur

Sagsresumé

I 2015 besluttede Byrådet at bevillige ekstra midler til den kommunale infrastruktur. Denne sag giver et overblik over status på arbejdet med vedligeholdelsen af infrastrukturen.

 

Sagsbeskrivelse:

Følgende elementer af den kommunale infrastruktur blev der afsat ekstra midler til, således at vedligeholdelsesefterslæbet kunne genoprettes:

 

Asfalt:

Der blev afsat 4,1 mio. kr. ekstra årlig til vedligeholdelse af asfalterede veje. Midlerne er blevet brugt til at øge omfanget af udlægning af asfalt på de ikke funktionsudbudte strækninger. Det nuværende budget ligger tæt på det beregnede behov, hvorfor at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for ekstra midler. Trafikken er stigende på vejnettet og klimaet forandre sig med ændrede vintre og mere nedbør. Dette betyder at budgettet inden for de næste 2 til 3 år bør kigges efter.

 

Striber:

Der blev i 2016–2019 afsat hhv. 2,3, 1,3, 0,3 og 0,3 mio. kr. ekstra til kørebaneafmærkning. Midlerne har betydet, at al stribearbejde har kunnet udføres og at striberne i dag er på et fornuftigt niveau. En del af beløbet fra 2016 og 2017 er overført til 2018. Kørebaneafmærkning har en forholdsvis kort levetid 2-5 år, hvor der er mest trafikbelastning. Kørebaneafmærkningen er med til at med til øge trafiksikkerhed og samtidig en del af den lovpligtige afmærkning på vejnettet, der skal fortælle trafikanterne hvordan de skal forholde sig i trafikken. Det vurderes at det har været hensigtsmæssigt og tiltrængt at få løftet standarten på kørebaneafmærkningen. På nuværende tidspunkt vurderes det, at der er tilstrækkeligt med midler til at kunne opretholde et fornuftigt service niveau.

 

Fortove:

Der blev i 2016 afsat 3 mio. kr. ekstra om året til fortovsrenovering således at det samlede budget nu er på 4,5 mio. kr. om året. Midlerne er blevet brugt til at øge vedligeholdelsen af fortovene i hele kommunen, hvilket gør at de værste strækningen nu er udbedret. Budgettet er ikke tilstrækkeligt til at kunne følge med i forhold til kunne opretholde et fornuftigt serviceniveau. Det anbefales derfor at der udarbejdes en strategi for hvor der skal være fortove, samt hvordan fortovene vedligeholdes og at budgettet til fortove justeres i den forbindelse.

 

Broer:

I Fredericia Kommune har vi ca. 65 broer og tunneler. Derudover deles en række broer med Banedanmark, hvor Fredericia Kommune også er forpligtiget til at betale udgifter til vedligeholdelsen. Det er Banedanmark der afgør hvornår dette skal udføres.

Der er i 2018 afsat 2 mio. kr. til vedligehold af broer og tunneler. I de seneste 3-4 år har der været afsat flere midler, for at indhente et efterslæb på vedligeholdelsen af broer og tunneler. Det forventes, derfor at de 2,7 mio. kr. der afsat årligt fremover vil kunne dække nødvendige løbende vedligeholdelsesomkostninger. Der vi kunne opstå behov for ekstra midler, hvis Banedanmark for tildelt ekstra bevillinger til vedligehold af deres andel af broerne eller hvis de 5 årige eftersyn viser en øget nedslidning af broerne.

 

Vejafvanding:

Der blev afsat ekstra 1 mio.kr. årligt til vejafvanding. Dette skulle aflaste driftskontoen, så driftskontoen kan dække en årlig brøndsugning og nogle flere oprensninger af grøfter. De ekstra penge skulle dække udgifterne til de vejbrønde, der i løbet af året falder sammen. Vi har 12.000 vejbrønde i Kommunen, der repræsenterer en værdi på 120-180 mio.kr. (en vejbrønd koster 10-15.000 kr. at etablere). Da en vejbrønd har en levetid på max. 75 år (jf. Fredericia Spildevand), vil der skulle bruges 1,6-2,4 mio.kr. årligt til udskiftning af vejbrønde.

 

Foruden vejbrøndene har kommunen en rækker vejafvandingsledninger. Der er på nuværende tidspunkt ikke overblik over tilstanden af hverken ledninger eller brønde. Det anbefales derfor at der afsættes midler til en analyse og kortlægning af området. Desuden skal der tages budgetmæssigt stilling til det nuværende merforbrug på området.

 

 

Sideudvidelser:

Der blev afsat 2,8 mio. kr. fordelt på 2016-2017. Parallelvej, Treldevej, Gl. Egumvej og Skullebjergvej har fået udvidet kørebanen på en del af strækningen, og i 2018 vil der blive lavet sideudvidelser på en del af Follerupvej. Trafikken øges og der anvendes større og større maskiner bl.a. i landbruget, hvilket medføre at der opstår et øget behov for at sideudvide flere af kommunens veje på landet.

 

Interne Stier:

Der blev afsat 5,5 mio. til en gennemgribende renovering af ca. 20 km interne stier. I 2016 og 2017 er hovedparten af de 20 km sti renoveret. De tilbageværende midler på knap 0,25 mio. kr. anvendes i løbet af 2018 til renovering af to korte strækninger henholdsvis Erritsø og Pjedsted.

 

Byudstyr:

Der blev afsat 2,8 mio. Disse er anvendt på udskiftning af skraldespande, bænke, buslæskure samt nyt styresystem til pullerterne i gågaderne. Der er fremad afsat 0,2 mio. kr. til dette formål, hvilket vurderes at være tilstrækkeligt til fremadrettet at kunne opret holde et fornuftigt serviceniveau på dette område. Pullerterne blev opsat i 2006 og forventes at have en levetid på ca. 15 år. Hvorfor der inden for den nærmeste årrække skal tages stilling til udskiftningen af pullerterne eller der skal ses på alternativer.

 

Træer:

Der er afsat 0,25 mio. kr. om året til udskiftning og ny plantning af træer. I 2016 blev der udskiftet/genplantet 10 træer i Jyllandsgade, der mangler stadig 20 træer i Jyllandsgade af dem bliver 10 træer udskiftet/genplantet i efteråret 2018. Alle nye træer i gågaderne blevet plantet med rodvenligbelægning.

 

Udover ovenstående elementer er der behov for, at der inden for den nærmeste fremtid tages stilling til vedligeholdelsesbehovet inden for følgende områder:

 

Signalanlæg:

Vi har 49 signalanlæg på kommunens vejareal. Heraf tilhører de tre Vejdirektoratet henholdsvis 2 ved afkørsel 59 og et ved afkørsel 60b.

 

Vi har tre typer af styreapparater:

  • 38 stk. C800V, fra 2000 eller nyere
  • 5 stk. M-apparater der er fra 90’erne
  • 3 stk. GE-apparater der er fra før 90’erne

 

De 38 stk. C800V vurderes at være ok på nuværende tidspunkt, de 5 M-apparater begynder at være ældre dato, og der er kun garanti for reservedele i 20 år. De sidste tre GE-apparaterne kan der ikke længere skaffes reservedele til. Disse tre bør derfor skiftes snarest.

 

 

Springvand:

Der er fire springvandsanlæg i den indre by: Vendersgade, Gothersgade inkl. Rådhuspladsens springvand, Axeltorvs springvand, J. B. Nielsens Plads’ springvand. De har nu alle været i drift i mere end 10 år og bliver dyrere og dyrere at vedligeholde. Derfor har vi haft et springvandsfirma (Atlantis Denmark) til at vurdere anlægget på Axeltorv. Sammenholdt med, hvad vor egen driftsafdeling oplever ved den daglige drift, er det anlæggene på Axeltorv og Rådhuspladsen (springvand og vandrenden i Gothersgade), der trænger til en kraftig renovering.

 

Grusveje:

Der i Fredericia Kommune 11,5 km grusveje og 7 km grusstier som er offentlige. Der er årligt afsat ca. 100.000 kr. til driften af disse, dette betyder at slaghuller udbedres og grusvejene afrettes efter behov. Tilstanden af flere af disse veje og stier er efterhånden kritisk. Det er derfor ikke længere tilstrækkeligt med afretning samt opfyld af slaghuller. Derfor er der behov for en nøjere gennemgang af hvilke stier og veje der evt. kan nedlægges, hvilke der bør asfalteres og hvilke der skal bibeholdes som grus vej eller sti, men skal gennemrenoveres.

 

Vejrabatter:

Der er ca. 350 km. vejrabatter i Fredericia Kommune langs de offentlige veje. Tilstanden af rabatterne er vigtig på i forhold til afvanding af vejen, trafikafvikling, samt trafiksikkerhed. Jorden i rabatterne er ofte forurenet, hvorfor det er omkostningstungt at køre overskydende jord væk, når der behov for afhøvling af hensyn til afvandingen. Ligeledes er det bekosteligt at tilføre stabilgrus de steder hvor der behov for opfyld og udvidelse af rabatterne. Der er afsat knap 0,2 mio. kr. om året til dette arbejde hvilket kunne giver mulighed for at udbedre de værste huller rabatterne samt mindre tiltag for at sikre afvandingen.

 

Autoværn:

Der er ca. 22 km autoværn i Fredericia Kommune, heraf er de 12 km. stålautoværn, mens de sidste 10 km. er af beton. Der er afsat godt 100.000 om året til reparation af disse, hvilket kun dække til de mest nødvendige reparationer af autoværn der er påkørt. Der vores at der er behov for at få gennemgået de autoværn vi har i dag, og derudover få et overblik over hvor på de kommunale vejnet der behov for autoværn.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 0,25 mio. årligt til forbedring af infrastrukturen, der ikke er øremærket til et bestemt formål. Det anbefales at disse anvendes til signalanlæggene og at disse midler frigives i forbindelse med 2. budgetopfølgning.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for ekstra midler til området både til øget vedligeholdelse samt til analyser og kortlægning af de forskellige udfordringer.

 

Teknik & Miljø vurderer, at vejafvandingsområdet er det område, der er mest akut i forhold til at sikre en fornuftig infrastruktur.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-06-2018

Taget til efterretning.

Punkt 48 Orientering (Lukket)