Pædagogisk Konsulentteam består af en gruppe fagfolk, som har opgaver, der retter sig mod at støtte op om udviklingen af den pædagogiske praksis ude i de fire distrikter.
Det primære fokus er at støtte op om distrikternes arbejde med implementering af de kommunale strategier og primære indsatser på børne- og ungeområdet, som er:
- Sprog-/læsestrategien
- Naturfags-strategien
- Trivsel og sundhed/bevægelse/pædagogisk idræt
- IT- og mediestrategi
- Kreativitet og innovation
- Talentudvikling og talentpleje
- Brug af forskningsviden og dokumentation
Pædagogisk Konsulentteam arbejder tæt sammen med de fire distrikter med det hovedformål at udvikle læringsmiljøet i samarbejde med personalet, således at så mange børn som muligt bliver i deres nærmiljø.
Pædagogisk Konsulentteam arbejder med at understøtte implementeringen af den kommunale inklusionsstrategi. Børn med specialpædagogiske behov skal så vidt muligt indgå i normalområdets lærings-fællesskaber, og her er brug for en fokuseret indsats.
Der er personale fra 0-6 års-området og fra skoleområdet, det vil sige støttepædagoger, specialpædagogiske konsulenter, et inklusionskorps med flere. De kobler deres viden og kompetencer, og de indgår i faglig sparring med lærere og pædagoger på både Børnehaven Stendalen (daginstitution med særlig ekspertise i forhold til handicappede børn) og Frederiksodde Skole (specialskole) samt Familie- og Børns handicapteam.
Pædagogisk Konsulentteam varetager også myndighedsopgaver og visitation af børn, der viser sig at have særlige behov. Dette foregår i tæt samspil med Familie- og Børns distriktsteam.