Velkommen til Fyrtårnet
Slå adgang med tegn til/fra

Fyrtårnet

Velkommen til Børnehaven Fyrtårnet

Børnehaven Fyrtårnet er en kommunal daginstitution, der blev indviet den 1/9 1978. Den er normeret til 132 børn i alderen 0-6 år. Børnene er fordelt på seks grupper: Tre vuggestuegrupper med børn i alderen 0-3 år og tre børnehavegrupper med børn i alderen 3-6 år.

Fyrtårnet er en del af Distriktsinstitutionen Fjordbakke.

Fyrtårnet har en natur- og bevægelsesprofil. Det betyder, at vi især har fokus på læreplanstemaerne ’Natur, Udeliv og Science’ samt ’Krop, Sanser og Bevægelse’. Arbejdet med de øvrige 4 læreplanstemaer tager ofte sit udspring i vores natur- og bevægelsesprofil. Det betyder derfor også, at vi er meget ude på vores store legeplads – alle børn er, som udgangspunkt, ude hver dag. På legepladsen er der rig mulighed for at børnene kan lege, udfordres og udvikle sig igennem bevægelses- og naturoplevelser. Vi bruger også vores nærmiljø ved skov og strand og er ofte på ture ud af huset. Turene planlægges med udgangspunkt i børnenes udviklingsniveau, samt relationer på tværs af grupperne.

De 6 læreplanstemaer arbejder vi med hver dag igennem hverdagsrutiner, aktiviteter og i børnekulturen. Fyrtårnet har et årshjul med fælles temaer for hele huset. Temaerne er planlagt med udgangspunkt i årets traditioner, vores natur- og bevægelsesprofil samt de 6 læreplanstemaer.

Vores pædagogik tager udgangspunkt i børneperspektivet og relationsdannelse. Det betyder, at vi er nysgerrige på barnets perspektiv, vi har en anerkendende tilgang, vi er omsorgsfulde og tror på, at alle børn gør det bedste de kan i den givne kontekst. Vi mener, at trygge relationer danner grundlaget for at vi kan give børnene en hverdag, hvor de trives og udvikler sig. I Fyrtårnet er der plads til alle børn. Det betyder, at vi arbejder inkluderende og vi justerer rammerne, så alle børn oplever, at de er en del af et fællesskab.

 

Kom og besøg os!

Er dit barn ved at være klar til at starte i vuggestue eller børnehave? Så er du velkommen til at ringe og aftale en tid til en rundvisning i Fyrtårnet.

OBS: se vores fælles distrikts side – samarbejde 0-18 år – overgang fra hjem til dagtilbud:

Distriktsinstitutionen Fjordbakke

Vores telefonnummer er 72 10 51 80

Dagligdagen

En dag i Fyrtårnet kan se sådan ud:

  • Klokken 06.30: Børnehaven åbner hos Muslingerne og vuggestuen åbner hos Brumbasserne
  • Klokken ca. 08.00: Alle grupper er åbne, og børnene afleveres i deres grupper.
  • Klokken ca. 08.30:  Børnene spiser deres medbragte mellemmåltid.
  • Klokken ca. 9-11: Dagens aktiviteter
  • Klokken ca. 11.00: Frokost. Efter frokost puttes sovebørnene og alle andre er på legepladsen.
  • Klokken ca. 13.45: Børnene spiser deres medbragte mellemmåltid.
  • Klokken 14.00: Vi leger både ude og inde, afhængigt af vejret. 
  • Klokken ca. 15.30: Vi samles hos Muslingerne eller evt. på legepladsen, når det er godt vejr.
  • Klokken 16.30: Alle børn er hentet og har forladt Fyrtårnet. Fredag dog klokken 16.00.
Personalet

I Fyrtårnet er der ansat:

1 leder

11 pædagoger

7 pædagogmedhjælpere

1 pædagogisk assistent

1 køkkenansvarlig

4 husassistenter

Fyrtårnet modtager løbende studerende i praktik.

Mad i Fyrtårnet

 Vi har det økologiske spisemærke i sølv.

Det økologiske spisemærke sølv

 

webbanner mælk

Læs mere om vores kost- og madpolitik for Distrikt Fjordbakke

Kostpolitik Fjordbakke Distrikt

Årets gang

I Fyrtårnet arbejder vi ud fra et fælles årshjul, som tager sit udgangspunkt i årets traditioner, vores natur- og bevægelsesprofil samt de 6 læreplanstemaer.

Eventyrtema: Temaet planlægges ud fra læreplanstemaet ’Kultur, Æstetik og Fællesskab’.

Fastelavn​: Alle børnene slår katten af tønden​ og vi laver kreative aktiviteter med fastelavnstema.

Kend din krop: Temaet udspringer af vores profil og planlægges ud fra læreplanstemaet ’Krop, Sanser og Bevægelse’

Påske: Alle børn finder påskeæg som påskeharen har lagt og vi laver kreative aktiviteter med påsketema.

Plante-spire: Vi arbejder med plante-spire-tema. Alle børn får oplevelser med temaet og vi har bedsteforældredag, hvor der plantes krydderurter og blomster.

Sprogtema forår: Temaet planlægges ud fra læreplanstemaet ’Kommunikation og Sprog’

Sommerfest: Hvert år har vi sommerfest i Fyrtårnet, hvor børn og forældre inviteres til hyggeligt samvær inden sommerferien.

Naturens uge og Naturvidenskabsfestival: Temaet udspringer af vores profil og planlægges ud fra læreplanstemaet ’Natur, udeliv og science’.

Bevægelsesuge i uge 41: Temaet udspringer af vores profil og planlægges ud fra læreplanstemaet ’Krop, Sanser og Bevægelse’. I denne uge har vi bl.a. motionsløb.

Sprogtema efterår: Temaet planlægges ud fra læreplanstemaet ’Kommunikation og Sprog’

Juletema: I december måned har vi forskellige traditioner, bl.a. Lucia-optog, julehygge med forældre og søskende og vi går i kirke og får risengrød. I december måned har vi juletræ, vi klipper og klistrer julepynt og synger julesange.

Forældreråd

Forældrerådet vælges på forældremødet i efteråret. Der vælges fire medlemmer + to suppleanter. Medlemmerne vælges for to år ad gangen. Forældrerådet består foruden de valgte forældrerepræsentanter af lederen samt en personalerepræsentant, der ligeledes vælges for to år ad gangen.

Fyrtårnets forældreråd 2024:

Anna Feenstra - formand

Margrethe Nørgaard - næstformand

Emil Ørum Bertelsen – ordinært medlem og repræsentant til forældrebestyrelsen

Signe Eschen – ordinært medlem

Ann Jørgensen – suppleant

Karin Erhardt Rasmussen – medarbejderrepræsentant

Gitte Clement Meyer – pædagogisk leder

Forældrerådet ønsker at være i kontakt med de øvrige forældre via AULA og modtager gerne ideer og tanker til arbejdet.

Forældrerådet træffer principbeslutninger om blandt andet de udmeldte driftsbudgetter, virksomhedsplan, forældresamarbejde, kostpolitik og så videre. Desuden har forældrerådet medbestemmelse i forbindelse med ansættelse af pædagogisk personale.

Pædagogisk arbejde

Den pædagogiske læreplan er en beskrivelse af daginstitutionens arbejde med børnenes læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan er udgangspunktet for vores pædagogiske arbejde, og vi arbejder løbende med de forskellige læreplanstemaer:

  • Alsidig Personlig Udvikling
  • Social Udvikling
  • Kommunikation og Sprog
  • Krop, Sanser og Bevægelse
  • Kultur, Æstetik og Fællesskab
  • Natur, Udeliv og Science